AZ ANYATEST PROJEKT

AZ ANYATEST PROJEKT

Hát, fájással. Hát, fájás nélkül.

2015. október 16. - Kulcsár Vajda Enikő

Nem nagyon ismerek olyan frissen szült anyát, akinek ne fájna a háta. Kisgyerekes anyát sem, az idősebbeknek szinte mindig, és ha hozzávesszük az ülőmunkát végzők tömegeit, gyakorlatilag alig párezer ember marad, akinek NEM fáj a háta Magyarországon :-) Univerzális problémáról van szó, amit egyirányból gyakorlatilag lehetetlen megoldani: az emberi szervezet, a BIOGÉP egyszerűen nem erre az életre alakult ki az evolúciós százezer évek alatt. Nem arra, hogy előregörnyedve üljünk, cipővel betonon járjunk, féloldalas táskákat cipelve liften menjünk az elsőre is. Hosszú gondolatkör ez az ember biológiájának alakulásáról, de most nézzük ennek csak egy kisebb szeletét: hátfájás a szülés után.

 

Konkrétan az én két gyerekemet nézve: az első gyerekem első évében gyakorlatilag folyamatosan fájt a hátam. A második megszületése óta egyáltalán nem fáj.

 

Elmondom a különbségeket.

 

Boriszkát lelkes elsőgyerekes anyaként egyfolytában hordoztam, saját babakocsink talán másfél éves koráig nem is volt. Egyrészt tomboltak az anyai hormonok: úgy éreztem, még a babakocsiban is TÚL MESSZE lenne tőlem, nem tudnám folyamatosan átölelni és megvédeni BÁRMITŐL az én drága magzatomat. Másrészt némiképp zaklatott idegrendszerű babaként a hordozást nagyon szerette, harmadrészt akkoriban a Gellérthegy aljában laktunk, rendes járda sok helyen nem volt, ellenben mindenhova lépcsők vezettek- praktikusan is sokkal egyszerűbb volt magamra kapni, mint hosszas kerülőutakon lavírozni. Rugalmas kendő, aztán hibrid hordozó, sokáig elöl, aztán hátul, ez volt amenet. Ez eleve jó nagy megterhelés (mindkét gyerekem nőtt, mint a gomba az esőben, és ennek megfelelően hízott is), ráadásul a hordozás még ennél is súlyosabb, ha az ember egy db lakáskulcsnál, egy telefonnál és ezer forintnál többet visz magával: a gyerek mellé cipelheti a cuccokat is ( fel a negyedikre, ahol laktunk).

Tudom, hogy az indiánok is, és a kötődés miatt meg méginkább, és a gyerek kapaszkodóreflexe is mutatja hogy hordozásra születtünk, és IMÁDTAM hordozni, meg persze nagyon precízen felkötöttem a nagyon jó kendőket. És közben a hátam majd leszakadt,úgyhogy szép lassan leszűrtem a tanulságokat.

 

tavasz.JPG

 

Tanulság 1: hét kiló fölött nem szabad elől hordozni, ezt eléggé mondják is, mégis rengeteg anyukát látok akár tizenkilós gyerekeket cipelni így. Ennel egyszerűbben nem is lehet előállítani a hátfájást, ha az a cél :-) Tudom, hogy így könnyebb megigazítani a félrecsúszott sapkáját, betakarni a fejét ha alszik, és egyáltalán ,észrevenni ha alszik :-) De sajnos a fizika attól még fizika marad.

A hátnak ez nagy súlynál maga a borzalom, még súlyosabb a helyzet a gátizmoknál (Kriston Andi visszaérő intelme ez!!) azokat is- mint minden cipelés, emelés, egyáltalán minden függőleges helyzetben végzett terhelés, nagyon megterheli.

Úgyhogy a második gyerekemnek pár hét után vettünk egy szuper babakocsit, travel systemes és könnyű mint az álom, atyaég, ez mekkora találmány! Tolni lehet, és mg a cuccokat is gyömöszölni, leülni egy székre nyugibanés inni egy kávát, ha elaludt! nekem ez új most.

Csak napi pár percet hordtam elől, kivártam amíg hátra lehet kötni ( azaz tartja a fejét), akkor kezdtem el többet magamon vinni.

 

Tanulság 2:

Szoptatás közben ne görnyedj előre, ha megoldható!

A másik súlyos csapás a hátamra a szoptatás volt: remekül tudtam a síró gyerek szájába betuszkolni a mellemet 5 mpes részidővel- és aztán a következő félórában maradhattam a lehetetlen helyzetben, félkönyéken támaszkodva, előregörnyedve. Most először ÉN helyezkedek el, hátradőlve, könyök alá párnát igazítva. És ameddig csak lehetett, fekve szoptattam -ennek valami matematikai összefüggése lehet, hogy a gyerek fejnagysága meddig aránylik úgy a mellhez, hogy ez kényelmesen megoldható, tudom, hogy egy idő után már valahogy nehezen megy.

 

Tanulság 3:

-na, ez a legegyszerűbb része talán. Mozogj! amint csak van rá időd, energiád, fizikai lehetőséged. Nézd meg a videókat, csináld rendszeresen , tele vannak erre kitalált gyakorlatokkal. A meggörbült hátat meg kell nyújtani, a gyenge hátizmokat meg kell erősíteni, magától nem fog kinőni az izom, úgyhogy hajrá.

 

+1 Ezen felül az olyan klasszikusok is, mint az úszás és a masszőr is sokat segítenek.Ezzel szerencsém volt, uszoda kb 2 percre van a lakásunktól, benne a nem annyira ügyes, de bejelentés nélkül is fogadni kész masszőrrel- vészhelyzetben aranyat ér. Megpróbálom havonta egyszer beiktatni, gyakorlatilag ez sosem jön össze, úszni még csak eljutok hetente, a masszőrhöz 2-3 havonta, és akkor után olyan jó, hogy megfogadom, hogy ezentúl járok rendszeresen, mint a kisangyal.

 

ajánlott videó: 10 perces hátfájás elleni gyakorlatsor: IDE KATTINTS

 

++1  Nézd meg a trükköt, hogy a hosszas előredőlős szenvedés helyett milyen egyszerű mozdulatot találtam ki a gyerek háti hordozóba rakására. IDE KATTINTS

 

A bejegyzés trackback címe:

https://anyatest.blog.hu/api/trackback/id/tr827975171

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása
1